Stichting Egmond ’40 – ’45

Stichting Egmond ’40 – ’45

Doneer op rekeningnummer IBAN:NL71 RABO 0319 2703 00 van onze stichting met ANBI status.

Doneer op rekeningnummer
IBAN: NL71RABO0319270300
van onze stichting met ANBI status.

LOST

Lost Over Sea Tribute

Vermisten op zee

In de 2e wereldoorlog zijn vele vliegtuigen in de Noordzee gestort.

Alfred William Doel

 Nieuw Zeelander

Alfred William Doel werd op 14 april 1918 geboren in Auckland, Nieuw Zeeland.

In maart 1939 ging hij in dienst bij de Royal New Zealand Air Force.

In juni 1940 vertrok hij naar Engeland en volgde vervolgopleidingen tot piloot.

In 1940 vloog hij als tweede piloot naar doelen in Duitsland en werd begin 1941 gestationeerd in het Midden-Oosten.

Halverwege 1941 keerde Doel terug in Engeland en gaf zich vrijwillig op voor een tweede ‘Tour op Operations’. Hij vloog onder meer Wellingtons en Mosquito’s bij een speciaal squadron. Na een omscholing naar zware bommenwerpers kwam Flight Lieutenant Doel bij No. 12 Squadron terecht.

In de nacht van 11 op 12 juni 1943 vloog hij als veteraan zijn 38e missie naar Düsseldorf. Boven het doel werd de viermotorige Britse Avro Lancaster zware bommenwerper beschadigd door Duits luchtafweer en op de terugweg kwamen ze bij Amsterdam opnieuw in luchtafweervuur terecht.

Hij beval de bemanning te springen, maar alleen de radiotelegrafist slaagde erin voordat de Lancaster met de overige zes bemanningsleden tussen de pieren van IJmuiden in zee stortte. In de loop van de weken spoelden daarvan drie man aan. De boordwerktuigkundige Sergeant Biggs spoelde bij Bergen aan Zee aan en werd op de oorlogsbegraafplaats van Bergen begraven. In de tachtiger jaren zou zelfs nog een stuk staart van de Lancaster aanspoelen. Alfred Doel staat nog steeds als vermist te boek.

Bewick Johnston Dowse werd op 4 november 1922 geboren in Newcastle-upon-Tyne, Engeland.

Hij meldde zich vrijwillig aan voor de Royal Air Force en werd opgeleid als bommenrichter.

In de nacht van 21 op 22 juni 1943 vloog de Britse viermotorige Handley Page Halifax zware bommenwerper met de zevenkoppige bemanning, waaronder Sergeant Bewick Dowse, naar het doel Krefeld. Van No. 35 Squadron gingen die nacht zes van de negentien uitgezonden Halifaxes verloren, het zwaarste verlies in 1943 van die eenheid.

Om 03.22 uur ’s nachts werd een radiopeiling door de Halifax aangevraagd. Op dat moment kon men in Engeland het toestel boven de Noordzee plotten op 30 kilometer ten westen van Camperduin.

Het bleek dat de Halifax onderschept was door een Duitse nachtjager van Vliegveld Bergen. De Halifax ging er vol gas vandoor richting Engeland, maar wijzigde na de eerste aanval de koers.

Na de tweede aanval stortte de Halifax brandend in de Noordzee. Om 03.28 uur werd vanuit Engeland opnieuw een peiling gedaan, maar er kwam geen response meer…

Begin juli 1943 spoelden drie bemanningsleden aan, waaronder de radiotelegrafist Sergeant Fink bij Bergen aan Zee en boordwerktuigkundige Sgt Harcombe bij Schoorl. Zij werden op de oorlogsbegraafplaats in Bergen begraven.

De overige vier bemanningsleden waaronder Bewick Dowse zijn nog steeds vermist.

Bewick Johnston Dowse

 Brit

Bewick Johnston Dowse

 Brit

Bewick Johnston Dowse werd op 4 november 1922 geboren in Newcastle-upon-Tyne, Engeland.

Hij meldde zich vrijwillig aan voor de Royal Air Force en werd opgeleid als bommenrichter.

In de nacht van 21 op 22 juni 1943 vloog de Britse viermotorige Handley Page Halifax zware bommenwerper met de zevenkoppige bemanning, waaronder Sergeant Bewick Dowse, naar het doel Krefeld. Van No. 35 Squadron gingen die nacht zes van de negentien uitgezonden Halifaxes verloren, het zwaarste verlies in 1943 van die eenheid.

Om 03.22 uur ’s nachts werd een radiopeiling door de Halifax aangevraagd. Op dat moment kon men in Engeland het toestel boven de Noordzee plotten op 30 kilometer ten westen van Camperduin.

Het bleek dat de Halifax onderschept was door een Duitse nachtjager van Vliegveld Bergen. De Halifax ging er vol gas vandoor richting Engeland, maar wijzigde na de eerste aanval de koers.

Na de tweede aanval stortte de Halifax brandend in de Noordzee. Om 03.28 uur werd vanuit Engeland opnieuw een peiling gedaan, maar er kwam geen response meer…

Begin juli 1943 spoelden drie bemanningsleden aan, waaronder de radiotelegrafist Sergeant Fink bij Bergen aan Zee en boordwerktuigkundige Sgt Harcombe bij Schoorl. Zij werden op de oorlogsbegraafplaats in Bergen begraven.

De overige vier bemanningsleden waaronder Bewick Dowse zijn nog steeds vermist.

Martin Randolph Hehir

Australiër

Martin Randolph Hehir werd op 21 april 1916 geboren in New South Wales, Australië.

Hij meldde zich in juli 1940 aan bij de Royal Australian Air Force. Aangezien hij geen specialistische kennis had, werd Hehir ingedeeld voor een opleiding tot luchtschutter.

In maart 1942 vertrok hij naar Engeland voor vervolgopleidingen. Drie weken voor zijn laatste vlucht werd Sergeant Hehir bij No. 142 Squadron ingedeeld, waar hij als staartkoepelschutter in een Britse Vickers Wellington middelzware bommenwerper zou vliegen.

In de nacht van 7 op 8 november 1942 werd de vijfkoppige bemanning in een Wellington op hun eerste operationele missie uitgezonden om zeemijnen te leggen in het zeegebied ten zuiden Texel. Deze zeemijnen werden laagvliegend per parachute uitgeworpen in de Duitse konvooiroutes, zo’n 5 kilometer uit de kust.

Bij Bergen aan Zee merkten de Duitsers echter de laagvliegende Wellington op en het toestel werd in de zoeklichten gevangen. De piloot maakte ontsnappingsmanoeuvres maar stortte daarbij, verblind door de zoeklichten, in zee.

De navigator Sergeant Atkinson en radiotelegrafist Flight Sergeant Woodhouse spoelden nog dezelfde dag aan bij Bergen aan Zee en werden op het oorlogskerkhof Bergen begraven.

De andere drie bemanningsleden waaronder Martin Hehir hebben geen bekend graf en zijn nog steeds vermist.

Wendell Oliver Palmer werd op 30 oktober 1917 geboren in Anaconda, Montana, Verenigde Staten. Op 22 augustus 1941 nam hij dienst bij de United States Army Air Forces. Hij werd opleid als bommenrichter en vloog als onderdeel van een tienkoppige bemanning op een viermotorige B-17 Vliegend Fort zware bommenwerper.Nog voor dat hij naar Europa zou worden uitgezonden trouwde hij op 10 oktober 1942 met Ruth A. Glase in Albuquerque, New Mexico.
Op 17 juli 1943 werd de 379th Bomb Group uitgezonden naar de rubberfabrieken van Hannover. Het bleek echter bewolkt te zijn boven het doel en de bommenwerperformatie keerde om. De bemanning van de B-17 van Second Lieutenant Palmer was op hun eerste gevechtsmissie. Ze kregen te kampen met een defecte rechter buitenmotor die uitgeschakeld moest worden. Een tweede motor werd door Duits luchtafweergeschut geraakt en de B-17 zakte door het verlies aan vermogen weg uit de formatie. Ze werden direct aangevallen door Duitse jagers en doken met een kapot geschoten staart weg in een lage wolkenbank. Omdat het niet zeker was of Engeland nog gehaald kon worden gaf de piloot de overige bemanningsleden de order om zich klaar te houden voor een eventuele parachutesprong.
Wendell Palmer en de navigator begrepen dat echter verkeerd en sprongen direct uit het vliegtuig. Ongelukkigerwijs vloog de B-17 net boven de kust ter hoogte van Wijk aan Zee. De beide bemanningsleden kwamen in de branding op 100 meter van het strand neer, maar verdronken.
De B-17 met de overige acht bemanningsleden slaagde erin zwaar beschadigd terug te keren naar Engeland. Het lichaam van de navigator Second Lieutenant Mattan spoelde een paar weken later bij Egmond aan Zee aan en werd op de oorlogsbegraafplaats van Bergen begraven en na de oorlog overgebracht naar de Amerikaanse oorlogsbegraafplaats in Margraten. Het lichaam van Wendell is nooit gevonden en hij is nog steeds “missing in action’.

Wendell Oliver Palmer

Amerikaan

Wendell Oliver Palmer

Amerikaan

Wendell Oliver Palmer werd op 30 oktober 1917 geboren in Anaconda, Montana, Verenigde Staten. Op 22 augustus 1941 nam hij dienst bij de United States Army Air Forces. Hij werd opleid als bommenrichter en vloog als onderdeel van een tienkoppige bemanning op een viermotorige B-17 Vliegend Fort zware bommenwerper.Nog voor dat hij naar Europa zou worden uitgezonden trouwde hij op 10 oktober 1942 met Ruth A. Glase in Albuquerque, New Mexico.
Op 17 juli 1943 werd de 379th Bomb Group uitgezonden naar de rubberfabrieken van Hannover. Het bleek echter bewolkt te zijn boven het doel en de bommenwerperformatie keerde om. De bemanning van de B-17 van Second Lieutenant Palmer was op hun eerste gevechtsmissie. Ze kregen te kampen met een defecte rechter buitenmotor die uitgeschakeld moest worden. Een tweede motor werd door Duits luchtafweergeschut geraakt en de B-17 zakte door het verlies aan vermogen weg uit de formatie. Ze werden direct aangevallen door Duitse jagers en doken met een kapot geschoten staart weg in een lage wolkenbank. Omdat het niet zeker was of Engeland nog gehaald kon worden gaf de piloot de overige bemanningsleden de order om zich klaar te houden voor een eventuele parachutesprong.
Wendell Palmer en de navigator begrepen dat echter verkeerd en sprongen direct uit het vliegtuig. Ongelukkigerwijs vloog de B-17 net boven de kust ter hoogte van Wijk aan Zee. De beide bemanningsleden kwamen in de branding op 100 meter van het strand neer, maar verdronken.
De B-17 met de overige acht bemanningsleden slaagde erin zwaar beschadigd terug te keren naar Engeland. Het lichaam van de navigator Second Lieutenant Mattan spoelde een paar weken later bij Egmond aan Zee aan en werd op de oorlogsbegraafplaats van Bergen begraven en na de oorlog overgebracht naar de Amerikaanse oorlogsbegraafplaats in Margraten. Het lichaam van Wendell is nooit gevonden en hij is nog steeds “missing in action’.

Josef Tomanek

Tsjech

Josef Tomanek werd op 12 maart 1918 geboren in Prerov, Tsjechië. Hij leerde zweefvliegen bij de plaatselijke vliegclub. Na de Duitse bezetting van Tsjecho-Slowakije in 1938 week hij via Frankrijk uit naar Engeland. Daar volgde hij een pilotenopleiding bij de Royal Air Force en werd bij No. 311 Squadron ingedeeld.

Tijdens een missie naar Wilhelmshaven in de nacht van 28 op 29 december 1941 vloog hij in de rang van Sergeant en als tweede piloot in een Britse Vickers Wellington middelzware bommenwerper. De Wellington werd door luchtafweergeschut beschadigd waardoor één van de twee motoren uitviel. Ze konden Engeland niet meer bereiken en moesten op de terugweg een noodlanding op de Noordzee maken.

Vijf van de zes bemanningsleden wisten in de rubberboot te stappen. De staartschutter verdronk toen het wrak zonk. Na twee dagen werden ze 90 kilometer ten westen van Den Helder opgemerkt door Britse vliegtuigen. Deze gooiden een hulppakket af, maar dit dreef weg. Tevergeefs wachtten de bemanningsleden op hulp.

In de ochtend van Nieuwjaarsdag bezweek Josef Tomanek aan de winterse ontberingen. Zijn lichaam werd door zijn kameraden over boord gezet. Pas op 3 januari spoelde de rubberboot met de overige vier bemanningsleden bij Petten aan.

Daarvan was inmiddels nog een bemanningslid overleden. Josef Mohr werd op het oorlogskerkhof van Bergen begraven,

Josef Tomanek is nog steeds vermist. Zijn familie in Tsjechië wist pas na de oorlog dat Josef was gesneuveld.

Stefan Tomicki werd op 1 juli 1915 geboren in Folwark Raducki, Polen. Tijdens de Duitse inval in Polen in september 1939 was hij piloot bij de Poolse luchtmacht. Na de capitulatie week hij via Roemenië en Frankrijk uit naar Engeland. Daar werd hij ingedeeld bij een Squadron met Poolse vrijwilligers.

In augustus 1941 werd Tomicki met zijn vliegtuig neergeschoten boven België. Hij wist met behulp van het Belgisch en Frans Verzet te ontsnappen en behoorde tot de eerste groep bemanningsleden die tijdens de oorlog de Pyreneeën overstak om via Spanje en Gibraltar terug te keren naar Engeland. Na zijn terugkomst werd hij onderscheiden met het Poolse Virtuti Militari, de hoogste onderscheiding voor moed in oorlogstijd.

In de nacht van 8 op 9 april 1943 was hij in de rang van Pilot Officer met zijn overige vijf bemanningsleden in een Britse Vickers Wellington middelzware bommenwerper van No. 300 Squadron op weg naar Duisburg. Nog voor het bereiken van de kust werd de Wellington neergeschoten door het zware Duitse luchtafweer van IJmuiden en stortte 20 kilometer uit de kust in de Noordzee.

In de weken en maanden na de crash spoelden drie van de zes bemanningsleden aan. De tweede piloot Sergeant Slusarski, navigator Pilot Office Rudek en staartschutter Sergeant Stepien werden op het oorlogskerkhof van Bergen begraven.

Stefan Tomicki is echter nog altijd vermist.

Stefan Tomicki

Pool

Stefan Tomicki

Pool

Stefan Tomicki werd op 1 juli 1915 geboren in Folwark Raducki, Polen. Tijdens de Duitse inval in Polen in september 1939 was hij piloot bij de Poolse luchtmacht. Na de capitulatie week hij via Roemenië en Frankrijk uit naar Engeland. Daar werd hij ingedeeld bij een Squadron met Poolse vrijwilligers.

In augustus 1941 werd Tomicki met zijn vliegtuig neergeschoten boven België. Hij wist met behulp van het Belgisch en Frans Verzet te ontsnappen en behoorde tot de eerste groep bemanningsleden die tijdens de oorlog de Pyreneeën overstak om via Spanje en Gibraltar terug te keren naar Engeland. Na zijn terugkomst werd hij onderscheiden met het Poolse Virtuti Militari, de hoogste onderscheiding voor moed in oorlogstijd.

In de nacht van 8 op 9 april 1943 was hij in de rang van Pilot Officer met zijn overige vijf bemanningsleden in een Britse Vickers Wellington middelzware bommenwerper van No. 300 Squadron op weg naar Duisburg. Nog voor het bereiken van de kust werd de Wellington neergeschoten door het zware Duitse luchtafweer van IJmuiden en stortte 20 kilometer uit de kust in de Noordzee.

In de weken en maanden na de crash spoelden drie van de zes bemanningsleden aan. De tweede piloot Sergeant Slusarski, navigator Pilot Office Rudek en staartschutter Sergeant Stepien werden op het oorlogskerkhof van Bergen begraven.

Stefan Tomicki is echter nog altijd vermist.

Charles Clinton Topping

Canadees

Charles Clinton Topping werd op 10 januari 1919 geboren in Marysville, Ontario, Canada.

In juli 1939 meldde hij zich aan voor de Royal Canadian Air Force. Op zijn aanmeldingsformulier stond dat hij altijd al een grote interesse had in luchtvaart. Begin 1941 vertrok hij naar Engeland en werd op 26 juli 1941 ingedeeld bij No. 226 Squadron als radiotelegrafist/luchtschutter.

Op 26 augustus 1941 werden overdag zes Britse Bristol Blenheim lichte bommenwerpers uitgezonden om Duitse konvooien bij de Nederlandse kust aan te vallen. In één van de Blenheims zat Sergeant Topping achter zijn mitrailleurs in de rugkoepel, op de uitkijk naar Duitse jagers. Bij de aansturingston van IJmuiden voer een konvooi van zeven vrachtschepen en zeven met luchtafweer bewapende escorteschepen. De Blenheims gingen in de aanval en wisten één van de schepen te raken. De Blenheim van Topping kon waarschijnlijk de bommen niet afwerpen en probeerde een iets verderop gelegen boot van de Hafenschutzflottille aan te vallen. Vanaf de boot werd de Blenheim met mitrailleurvuur in de neus getroffen.

De andere vliegtuigbemanningen zagen hoe de Blenheim met een brandende motor en neergelaten landingskleppen een noodlanding op zee probeerde te maken. De Blenheim klapte op zee, vier zeemijl ten noorden van de aansturingston en zonk. Vanuit IJmuiden vertrok een aparte boot naar de crashlocatie, maar trof geen wrak of overlevenden aan.
In oktober 1941 spoelde het lichaam van de waarnemer Sergeant Burdon aan bij Egmond aan Zee en werd op de oorlogsbegraafplaats van Bergen begraven.

De piloot en Charles Topping zijn nog steeds vermist.

Franz Xaver von Werra werd op 13 juli 1914 geboren in Leuk, Zwitserland. In 1917 werd hij Duits staatsburger.

Hij wilde piloot worden en trad daarom in 1936 in dienst bij de Luftwaffe.

Op 5 september 1940 werd Von Werra tijdens de Slag om Engeland in een Messerschmitt Bf 109 boven Engeland neergeschoten.

Hij werd gevangengenomen, maar probeerde te ontsnappen met een Brits jachtvliegtuig door zich voor te doen als een Nederlandse vlieger die dienstdeed bij de RAF.
Hij werd op transport gezet naar de krijgsgevangenenkampen in Canada. Na aankomst in Canada ontsnapte hij uit de trein. Door het oversteken van de Saint Lawrence rivier kwam hij in de toen nog neutrale Verenigde Staten terecht.

De Duitse ambassade hielp hem met de terugreis naar Duitsland. In april 1941 kwam Von Werra in Berlijn aan en werd hem het Ridderkruis verleend.

Von Werra keerde terug bij de Lufwaffe in de rang van Hauptmann en diende nog een half jaar aan het Oostfront. In augustus 1941 werd zijn eenheid naar Nederland overgeplaatst.

Op 25 oktober 1941 voerde hij een testvlucht uit vanaf vliegveld Valkenburg bij Katwijk. Op 25 kilometer uit de kust kreeg hij technische problemen en stortte in de Noordzee. Sindsdien geldt Franz vor Werra als vermist.

Franz Xaver von Werra

Duitser

Franz Xaver von Werra

Duitser

Franz Xaver von Werra werd op 13 juli 1914 geboren in Leuk, Zwitserland. In 1917 werd hij Duits staatsburger.

Hij wilde piloot worden en trad daarom in 1936 in dienst bij de Luftwaffe.

Op 5 september 1940 werd Von Werra tijdens de Slag om Engeland in een Messerschmitt Bf 109 boven Engeland neergeschoten.

Hij werd gevangengenomen, maar probeerde te ontsnappen met een Brits jachtvliegtuig door zich voor te doen als een Nederlandse vlieger die dienstdeed bij de RAF.
Hij werd op transport gezet naar de krijgsgevangenenkampen in Canada. Na aankomst in Canada ontsnapte hij uit de trein. Door het oversteken van de Saint Lawrence rivier kwam hij in de toen nog neutrale Verenigde Staten terecht.

De Duitse ambassade hielp hem met de terugreis naar Duitsland. In april 1941 kwam Von Werra in Berlijn aan en werd hem het Ridderkruis verleend.

Von Werra keerde terug bij de Lufwaffe in de rang van Hauptmann en diende nog een half jaar aan het Oostfront. In augustus 1941 werd zijn eenheid naar Nederland overgeplaatst.

Op 25 oktober 1941 voerde hij een testvlucht uit vanaf vliegveld Valkenburg bij Katwijk. Op 25 kilometer uit de kust kreeg hij technische problemen en stortte in de Noordzee. Sindsdien geldt Franz vor Werra als vermist.